niedziela, 7 lipca 2013

Kilkakrotnie czy kilkukrotnie?

Powyższe pytanie zadano mi wczoraj, dlatego dziś piszę o przysłówkach kilkakrotnie i kilkukrotnie na blogu. Przyznam szczerze, że nie znałem przysłówka kilkukrotnie, wcześniej najwyraźniej nie spotkałem się z nim. W pierwszym momencie uznałem go za błędną formę przysłówka kilkakrotnie. Jak się okazało, forma ta nie jest w żadnym wypadku niepoprawną.
Swoim zwyczajem zajrzałem do słowników. Starsze wydania nie zawierają słowa kilkukrotnie i gdyby poprzestać na tym przeszukiwaniu, należałoby uznać ów przysłówek za niepoprawny. Trzeba jednak opierać się na nowych edycjach, które posiadają już hasło kilkukrotnie, traktując go jako synonim kilkakrotnie. Zatem możemy mówić kilkakrotnie, ale równie dobrze możemy powiedzieć kilkukrotnie, np. Badanie należy powtórzyć kilkakrotnie (równie dobrze: Badanie należy powtórzyć kilkukrotnie). Do tej pory zwiedziłem 16 polskich kurortów morskich. Niektóre z nich kilkukrotnie (równie poprawnie będzie: Niektóre z nich kilkakrotnie). Proszę zatem używać owych przysłówków według własnego upodobania lub też naprzemiennie.