Dzisiaj pragnę skupić się na
zagadnieniu, przed którym ja sam musiałem się pochylić niedawno. Zastanówmy się
przez chwilę, jak należy zapisywać nazwy marek samochodowych i ich typów –
wielkimi czy małymi literami? Odpowiedź na to pytanie przynoszą dzisiejsze
rozważania.
Zasada ortograficzna mówi, że nazwy
firm, marek i typów wyrobów przemysłowych zapisujemy wielkimi literami (np. samochód
marki Polonez oraz samochód ‘Polonez’ – w drugim przykładzie
pamiętać trzeba o cudzysłowie). Należy jednak wiedzieć, że istnieje jeszcze
reguła, która głosi, że jeżeli tego typu nazwa samochodów używana jest jako
nazwa pospolita konkretnych przedmiotów, a nie jako nazwa marek i typów, należy
użyć wtenczas małej litery, np. fiat, mercedes.
Mówiąc prościej, reguła ta traktuje
o ortograficznej opozycji typu Renault (‘marka pojazdów’) oraz renault
(‘samochód marki Renault’). Jak widać, oba zapisy (wielką i małą literą) są
równoprawne, a to, którego zapisu użyć, generuje kontekst.