poniedziałek, 26 sierpnia 2013

Posiadać a mieć

Dziś zajmiemy się wyrazami mieć oraz posiadać. Na pierwszy rzut oka wspomniane wyrazy mają jednakowe znaczenie. Jest między nimi jednak znacząca różnica.

Trzeba zapamiętać, że posiadać można pewne rzeczy materialne, zaś mieć wszystkie inne. Ten pierwszy wyraz często nadużywamy kosztem bezokolicznika mieć. Stosując to słowo chcemy z pewnością nadać naszym wypowiedziom charakter bardziej „wyuczony”, ale czasem naprawdę lepiej użyć mieć. I to rada dla tych, którzy mają problem z tymi czasownikami – jeśli nie wiecie, czy posiadać jest w kontekście Waszych wypowiedzi poprawne, użyjcie mieć. Jest ono bardziej uniwersalne.

Możemy powiedzieć: posiadam samochód, ale równie dobrze będzie: mam samochód. Z kolei zdanie: Izabela Łęcka posiada wady już nie będzie poprawne. Wady bowiem możemy wyłącznie mieć. Inne przykłady, gdzie trzeba użyć mieć to na przykład: mam czas, mam dzieci, mam rodzinę, mam prąd, mam problem.