niedziela, 7 września 2014

Cudzysłów a kropka i inne znaki interpunkcyjne

Niedawno zadano mi pytanie, które dotyczyło kropki i cudzysłowu. Kiedy stawiamy kropkę – przed zamknięciem czy po? Przykłady:

Chcąc zmobilizować uczniów do pracy, mówię im: „Uczycie się dla siebie, nie dla ocen i rodziców”.
Chcąc zmobilizować uczniów do pracy, mówię im: „Uczycie się dla siebie, nie dla ocen i rodziców.”

Naczelna zasada mówi jasno – przecinek stawiamy zawsze po cudzysłowie, w związku z tym tylko pierwsze zdanie jest napisane poprawnie.

Nieco inaczej rzecz ma się z pytajnikiem i wykrzyknikiem. Jeśli dotyczą one tylko tekstu zawartego w cudzysłowie, stawiamy je przed nim, np. Zobaczyłem nadjeżdżający z drugiej strony samochód, więc krzyknąłem: „Uważaj!”. Jak widać, całe zdanie zamykamy dodatkowo kropką, ponieważ odnosi się ona do całego zdania, które rozpoczęło się orzeczeniem zobaczyłem.a

Jeżeli wykrzyknik i pytajnik odnoszą się do całej wypowiedzi, stawiamy je po cudzysłowie. Oto przykład: Jak śmiał nazwać mnie „grubym, obrzydliwym człowiekiem”