Nie
milkną głosy ws. tegorocznych matur, które oblał co trzeci maturzysta. Jak
wiadomo, aby zdać, trzeba uzyskać minimum 30 % z obowiązkowych przedmiotów
maturalnych, a jeżeli ktoś otrzymał mniej, to powiemy, że nie zdobył trzydziestu procent czy trzydziestu procentów? O tym, jak
poprawnie odmienić rzeczownik procent – co jak pokazuje praktyka, nie jest takie łatwe – przeczytasz poniżej.
Jest
to oczywiście wyraz odmienny i dla kolejnych przypadków oraz liczb przyjmuje
takie oto formy: D. procentu (lepiej
niż procenta!)/procentów, C. procentowi/procentom, B. procent
(nie: procenta!)/procenty, N. procentem/procentami, Msc. procencie/procentach, W. procencie!/procenty!
Arcyważna
zasada: W połączeniu z liczebnikiem w dopełniaczu i bierniku, a także w
mianowniku l. mn., a z liczebnikami ułamkowymi w każdym przypadku rzeczownik procent przyjmuje formę równą
mianownikowi l. poj., np. (1) Nie mam dwóch procent. (2) Zabrakło mi pięciu procent. (3) Czterdzieści dziewięć i pół procent zysków należy się mnie. Aby nie było za
łatwo, jest od tej reguły pewien wyjątek, stanowi go liczebnik jeden, np. Zabrakło mi jednego procentu.
Z innymi przypadkami liczebników, czyli z celownikiem, narzędnikiem oraz miejscownikiem, rzeczownik procent przyjmuje odpowiednie formy, np. (1) Wręczono nagrody dziesięciu procentom dzieci (2) Z sześcioma procentami matury nie zdasz. (3) W pięćdziesięciu procentach był pewien tego, co mówi.
Podsumowując, procent w liczbie mnogiej jest nieodmienny poza używanym tylko z liczbami całkowitymi celownikiem (procentom), narzędnikiem (procentami) i miejscownikiem (procentach).