Jak prawidłowo tworzymy skróty od
polskich ocen? Najnowsze rozważania, które tego dotyczą, powstały pod wpływem
rozmowy z jedną panią, którą zastanawiało, czy w skrótach oznaczających oceny
należy stawiać kropkę, czy też nie. Szczególnie wpis ten polecam nauczycielom,
do których sam przynależę.
W polskim systemie oświaty uczeń
szkoły podstawowej, istniejącego jeszcze gimnazjum oraz szkół
pondagimnazjalnych może otrzymywać oceny cząstkowe i końcoworoczne w
skali 1-6. Cyfra 1 oznacza ocenę niedostateczną, 2 – ocenę dopuszczającą, 3 –
ocenę dostateczną, 4 – ocenę dobrą, 5 – bardzo dobrą, natomiast 6 – celującą. Jako ciekawostkę dodam, że sam pracuję w szkole, w której ocen nie ma.
Prawidłowo utworzone skróty
prezentują się następująco:
·
1 – ndst.
·
2 – dop.
·
3 – dst. albo dost.
·
4 – db.
·
5 – bdb.
·
6 – cel.
Jak widać, wszystkie skróty szkolnych ocen wymagają od nas, aby na ich końcu stawiać kropkę. Ponawiam zatem apel zainicjowany już w temacie naszych rozważań: Drodzy Nauczyciele, pamiętajcie, proszę, o kropkach.