wtorek, 7 kwietnia 2015

Problematyczny czasownik „mielić” oraz „mleć”


W polszczyźnie występują bezokoliczniki mielić i mleć, które określają tę samą czynność. Czy to znaczy, że obu tych form można używać w sposób dowolny? Jak należy owe czasowniki odmienić, bo to też okazuje się nie najprostszą rzeczą? O tym wszystkim dowiecie się Państwo z dzisiejszego poświątecznego wpisu.

Nie wszyscy wiedzą, że czasownik mielić ma charakter raczej potoczny. Jego wysoka w ostatnich czasach frekwencja jest prawdopodobnie skutkiem tego, że o wiele łatwiej przychodzi nam odmienić ów czasownik, a odmienia się on, jak następuje:

MIELIĆ

Czas teraźniejszy
Czas przeszły
Osoba
Liczba pojedyncza
Liczba mnoga
Liczba pojedyncza
Liczba mnoga
1
Ja mielę
My mielimy
Ja mieliłem/mieliłam
My mieliliśmy/mieliłyśmy
2
Ty mielisz
Wy mielicie
Ty mieliłeś/mieliłaś
Wy mieliliście/mieliłyście
3
On/ona/ono mieli
Oni/one mielą
On mielił/Ona mieliła/Ono mieliło
Oni mielili
One mieliły


Jak jednak zostało powiedziane dwa akapity wyżej, czasownik mielić i jego koniugacyjne formy zawarte w tabelce powinny występować w mowie potocznej. W mowie starannej należałoby użyć bezokolicznika mleć, który jest trudniejszy w odmianie. Po to jednak, jak mniemam, odwiedzają Państwo stronę Językowe rozważania, by wszelkie problemy poprawnościowe eliminować, toteż zachęcam do zapoznania się z poniższą tabelką, w której przedstawione są poprawne formy czasownika mleć. Zwróćcie szczególną uwagę na formy czasu przeszłego:
MLEĆ

Czas teraźniejszy
Czas przeszły
Osoba
Liczba pojedyncza
Liczba mnoga
Liczba pojedyncza
Liczba mnoga
1
Ja mielę
My mielemy
Ja mełłem/mełłam
My mełliśmy/mełłyśmy
2
Ty mielesz
Wy mielecie
Ty mełłeś/mełłaś
Wy mełliście/mełłyście
3
On/ona/ono miele
Oni/one mielą
On mełł/Ona mełła/Ono mełło
Oni mełli
One mełły