„Kończy się lato, więc wracamy do szkoły…”, a skoro
tak, to chciałbym poświęcić Językowe rozważania tej tematyce, choć oczywiście z perspektywy językowej. Jak
wiadomo, są jednowyrazowe przedmioty szkolne (np. matematyka, biologia),
ale nie brakuje również tych o rozbudowanej nieco nazwie (zob. edukacja dla
bezpieczeństwa, wiedza o społeczeństwie itp.). Właśnie nad tą drugą
grupą chciałbym się szerzej pochylić.
Wielowyrazowe nazwy przedmiotów szkolnych na planie
lekcyjnym mogą być opisane na dwa sposoby. Po pierwsze, pełną nazwą (jest to
zarazem wariant chyba najrzadszy), czyli np. wychowanie fizyczne, wiedza
o społeczeństwie, wiedza o kulturze itd.
Drugi sposób to zastosowanie skrótu (np. wych.
fiz. = wychowanie fizyczne; wiedza o kult. = wiedza o
kulturze; podst. przed. = podstawy przedsiębiorczości itp.)
albo skrótowca. Skrótowiec może składać się z samych wielkich liter (np. WOS
= wiedza o społeczeństwie, WF = wychowanie fizyczne itd.)
lub wyłącznie z małych, aczkolwiek wówczas słowniki wymagają postawienia na
końcu kropek (wf., wos., wok. itd.).
Korzystając z okazji, wszystkim nauczycielom oraz uczniom życzę, aby nadchodzący rok obfitował w wiele pięknych przeżyć szkolnych. Aby szkoła była miejscem ciekawym i bezpiecznym. Niech otwiera nas na otaczające piękno świata i uczy wzajemnego szacunku, tolerancji i patriotyzmu. Pozdrowienia!
Korzystając z okazji, wszystkim nauczycielom oraz uczniom życzę, aby nadchodzący rok obfitował w wiele pięknych przeżyć szkolnych. Aby szkoła była miejscem ciekawym i bezpiecznym. Niech otwiera nas na otaczające piękno świata i uczy wzajemnego szacunku, tolerancji i patriotyzmu. Pozdrowienia!