W pracy nauczyciela często się mówi
o celach edukacyjnych. Ponieważ nie zawsze czyni się to poprawnie, dziś celom
pragnę poświęcić te oto rozważania.
Problem, o którym piszę, polega na
niepoprawnej odmianie omawianego dziś rzeczownika. Jak nietrudno się domyślić
kłopoty sprawia dopełniacz od liczby mnogiej. Często słyszę na przykład, jak to
uczniowie nie realizują (czego?) *celi.
Tymczasem ta forma jest błędna. Poprawnie powinniśmy powiedzieć, że uczniowie
nie realizują (czego?) celów.
Dopełniaczowa
forma celi nie jest jednak do końca błędna. Oznacza jednak coś zgoła
innego. Postać ta bowiem zarezerwowana jest dla rzeczownika cela, czyli
izby więziennej lub klasztornej. W tym wypadku dopełniacz to właśnie celi, który w dodatku może przyjąć
alternatywną formę cel (por.
W więzieniu zabrakło celi / cel dla osadzonego).