czwartek, 22 marca 2018

„Celi” czy „celów”?

W pracy nauczyciela często się mówi o celach edukacyjnych. Ponieważ nie zawsze czyni się to poprawnie, dziś celom pragnę poświęcić te oto rozważania.

Problem, o którym piszę, polega na niepoprawnej odmianie omawianego dziś rzeczownika. Jak nietrudno się domyślić kłopoty sprawia dopełniacz od liczby mnogiej. Często słyszę na przykład, jak to uczniowie nie realizują (czego?) *celi. Tymczasem ta forma jest błędna. Poprawnie powinniśmy powiedzieć, że uczniowie nie realizują (czego?) celów.

Dopełniaczowa forma celi nie jest jednak do końca błędna. Oznacza jednak coś zgoła innego. Postać ta bowiem zarezerwowana jest dla rzeczownika cela, czyli izby więziennej lub klasztornej. W tym wypadku dopełniacz to właśnie celi, który w dodatku może przyjąć alternatywną formę cel (por. W więzieniu zabrakło celi / cel dla osadzonego).